Job Vacancy
1. Part Time Photographer
We accept most event photos
2. Part Time Reporter
Writing in BM/English/Chinese
Send your articles or photos to
admin[at]malaysiatoday.com
Recent Activites
| Anwar: Chin Peng harus dibenarkan pulang atas dasar kemanusiaan |
|
|
|
| Written by Hariz |
| Saturday, 13 June 2009 23:41 |
|
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bersetuju agar bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng dibenarkan pulang ke tanah air untuk menghabiskan sisa hidupnya demi pertimbangan kemanusiaan. Anwar berkata, ia adalah konsisten dengan dasar negara yang mengadakan perjanjian damai dengan PKM malah telah pun membawa beberapa bekas tokoh parti itu pulang ke tanah air sebelum ini. "Kita sudah ada perjanjian damai, kita sudah bawa balik beberapa tokoh termasuk Musa (bekas Pengerusi PKM, Musa Ahmad), Shamsiah Fakeh, Rashid Maidin dan beberapa yang lain, jadi bagi saya atas pertimbangan kemanusiaan konsisten dengan dasar kita, kita maafkan. Kita sudah benarkan dulu, jadi apa beza di antara Chin Peng dan Musa dari segi kepimpinan dalam parti, perjanjian damai kita lakukan bersama, saya tidak mahu melihat komunis Melayu tidak apa, tetapi komunis Cina tidak boleh, itu saya tidak boleh terima. "Bahkan dalam kepimpinan MCA dulu bekas pemimpin PKM juga ada, di Sarawak juga kita boleh terima bukan setakat menjadi ahli jadi timbalan menteri pun ada. "Jadi kita patut ambil sikap kemanusiaan, yang sudah itu sudahlah, kita mesti maju ke hadapan dan sejarah kita mesti kaji dengan objektif," katanya pada sidang media pada Kongres Nasional Khas PKR 2009 di Bangi hari ini. Anwar berkata, negara malah turut menjalinkan hubungan bukan saja dengan Kerajaan China malahan dengan parti komunis negara itu. "Pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) termasuk saya sendiri apabila berkunjung ke negara China menemui pemimpin-pemimpin negara itu dan juga pemimpin yang parti komunis yang terang-terangan menyokong PKM. Saya menyatakan prinsip bahawa PKM dan militan itu adalah tidak wajar tetapi kita sudah adakan perjanjian damai, jadi saya sebut perkara ini berulang kali supaya tidak digunakan seolah-olah saya tidak bersimpati dengan penderitaan rakyat dan perjuangan pasukan bersenjata," katanya. Comments
(117)
written by En zakaria L , June 14, 2009
sambungan
Votes: -5
SARANAN DSAI INI HARUS DI TOLAK. PERCAYALAH IANYA DI BUAT HANYA UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI BELIAU BAGI MENDAPAT SIMPATI SERTA SOKONGAN DARI KAUM CINA UNTUK PARTI BELIAU MEMERINTAH NEGARA. percayalah. report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 14, 2009
anwar ibrahim
Votes: -5
anwar ibrahim anwar ibrahim JIKA ANDA SEORANG ISLAM BUATLAH SHOLAT ISTIQARAH UNTUK MENCARI KEBENARAN DIATAS TINDAKAN ANDA. report abuse
vote down
vote up
written by Siti , June 14, 2009
En Zakaria, x patut saudara kata gini.
Votes: +4
Komunis jugak terdapat org kita! Komunis nie jgk membantu untuk menghapuskan org2 jepun yg celaka.. jgn lupa, prinsip Komunis dan ugama kita lebih kurang serupa!! wasalam. report abuse
vote down
vote up
written by Siti , June 14, 2009
Assalammualaikum,
Votes: +0
satu lagi tugas utama anwar ibrahim tu adalah liwat... x abis abis dengan kes liwat... report abuse
vote down
vote up
written by UMNO = UntukMelayuNoOtak , June 14, 2009
Siti, kalau najib buat kenyataan macam tu mesti en zakaria akan sokong. En zakaria berperikemanusiaan dengan UMNO saja, dengan oranglain tak ada........
Votes: +4
report abuse
vote down
vote up
written by Kerapu Sunoh , June 14, 2009
jahat sangat ker Chin Peng ni sampai tak leh balik malaysia?? ntah la aku pun tak sempat dengan zaman chin peng ni..
Votes: +3
report abuse
vote down
vote up
written by .araya , June 14, 2009
En zakaria L..
Votes: +4
ko tau apa pasal perjuangan....kalau ko ada dulu pun,ko tak berperang pun...menyorok ada la.. jadi duduk diam2...JANGAN HINA DSAI.. dia pejuang sejati.... report abuse
vote down
vote up
written by mambang , June 14, 2009
siti,
Votes: +2
cubo ko kangkang kat si sepol sesumpah tu..dia stim x? report abuse
vote down
vote up
written by Adil4Swk , June 14, 2009
Apa salah suruh Chin Peng pulang. Tangkap dan bicara kat mahkamah. Negara kemboja, vietnam lagi mahu membicara pesalah perang. Pol Pot lagi mati di tali gantung atas keganasan yang dia lakukan sewaktu menjadi jeneral komunis.
Votes: +3
Jangan hanya untuk menyembunyikan fakta dari generasi muda maka Chin Peng tidak dibenarkan pulang. Sebelum Chin Peng mati maka biarlah dia bertemu dengan sanak saudaranya dulu. Kerajaan punya hak untuk membicarakan kesalahan Chin Peng. Senang je cerita ni. Kalau nak dikira dahsyat bangsa2 ni lagi dahsyat dari komunis ; 1. British menghancurkan kerajaan melayu, merampas hak kekayaan melayu, membunuh pejuang2 melayu, menipu sejarah melayu. Bangsa ni lebih kejam lagi, orang melayu pakai keris mereka senang2 tembak pakai senapang. Kenapa kita kita kini mengagung2kan bangsa dan bahasa bangsa penjajah ni yang telah bermahajaralela selama 400 tahun di negara kita. Bahasa sendiri pun sanggup digadaikan demi mengangkat bahasa bangsa penjajah ni. 2. Berbanding komunis, bangsa Jepun lagi kejam. Sekurang2nya komunis ni ada juga membantu pejuang2 kita membunuh tentera Jepun dan British. Takut juga jepun dan British berlawan dengan komunis ni. Berapa banyak datuk nenek yang menjadi mati kebuluran menjadi buruh paksa Jepun ni. Sekarang ni kita terima keturunan Jepun yang menyiksa datuk nenek kita ni dengan sentum lebar pula. Seolah2 keturunan jepun ni tak pernah menyiksa keturunan datuk nenek kita ni. Oleh kerana British dan Jepun ni memang penipu maka mereka sanggup memberi pengiktirafan HERO kepada mereka yang menentang komunis ni. Akhirnya rakyat mereka senang lenang mengumpul harta kekayaan negeri, askar2 upahan orang melayu juga yang mati berjuang. Mana ada pejuang yang mati membela British dan Jepun ni dibela dan diberi gelaran pahlawan oleh British dan Jepun ni. Tak payahlah nak bermuka2 dalam isu Chin Peng ni. Kalau nak pertikaikan isu komunis ni membunuh maka keturunan komunis pun boleh mempertikaikan tindakan mereka yang telah membunuh saudara mara dalam komunis ni. Yang penting, tanya akal dan tanya iman. Ada banyak cara yang boleh menyelesaikan isu Chin Peng ni. Gunalah tindakan yang munasabah dan mampu memberi kebaikan bersama. Rasa2nya kepulangan Chin Peng belum mampu mengubah pendirian rakyat Msia bahawa komunis ni pernah berjuang secara keganasan. Fakta tetap fakta tapi hak juga tetap hak. Perlembagaan tidak mencatatkan bahawa komunis tidak boleh pulang ke Msia. Kita pernah buat kepada orang lain kenapa tidak kepada Chin Peng. Jangan double standard sehingga menimbulkan ketidakadilan kepada pemikiran rakyat. report abuse
vote down
vote up
written by matsiam , June 14, 2009
Aku sokong bawa Chin Peng balik! Failkan semua pertuduhan dan dakwa dia kat mahkamah!
Votes: +4
Sapa-sapa yang pernah jadi mangsa, sila tampil untuk jadi saksi. Kalau salah...jatuhkan hukuman. Apa nak takut. KE takut lebih byk yang terbongkar daripada yang hendak dibongkar! Jgn double standard. Betul mcm DSAI cakap. Jgn memalukan tentera & polis dengan mengatakan Malaysia akan huru-hara kalau dia balik... report abuse
vote down
vote up
written by rahimmyzoom , June 14, 2009
AKU SOKOMG.......!! matsiam
Votes: +1
HIDUP ......!! matsiam. report abuse
vote down
vote up
written by azmi abu bakar , June 14, 2009
saya ada perjuang melayu yang menentang penjajahan jepun pada tahun 1945 dah saya pernah terseksa pernah kena seksa pada zaman jepun dan juga pernah di seksa pada zaman komunis dan telinga saya pernah di letak bara api tapi tu semua saya dah lupa kan kini saya aman dengan family saya tetapi saya sangat terseksa jiwa dan batin di bawah pemerintahan UMNO.AMINNNNN kita sama2 lah mengubor kan umno walau pun saya anak jati pahang saya langsong tidak menyukai PM skrg sebab nya dia kahwin ngan rosmah tu aja hehehe setiap kalai saya balik pahang sya akan cerita kan pada datok dan ayah dan ibu ku bertapa senanag nya hidup di bawah pakatan rakyat air leh dapat free masa BN hemmm haram jadah kini family saya sikit demi sikit dah mula membenci umno.HIDUP ANWARRRRRRRRR
Votes: +3
report abuse
vote down
vote up
written by Reformasi 1997 , June 14, 2009
islam itu adil satu malaysia sokong supaya c/ping tu balik ke malaysia dan dakwa dia sesiapa yang ada bukti dan jangan sembunyi fakta .......hidup DSAI.......
Votes: +1
report abuse
vote down
vote up
written by Reformasi 1997 , June 14, 2009
siti dan zakaria tak tahu fakta sejarah patut kena rebus buku tentang british dan minum airnya selama 40 hari kut.....
Votes: +1
report abuse
vote down
vote up
written by cucu kublai khan , June 14, 2009
Hanya yang pengecut dan tiada keyakinan diri je yang takut dengan apek tua ni. siapa mereka ini?
Votes: +0
Biasalah si Zakaria ni, selalu menganggap pandangan dia je Betul, pandangan dan analisis orang walau berdasarkan fakta dia anggap FITNAH. Ni jenis manusia kalau suruh makan tahi najib, dia makan. Pasai tu Sejarah dia buta sejarah. Sudah terang lagi bersuluh inti perundingan perdamaian dalam perjanjian Hadyai 1989, UMNO dan BN pula mungkir janji semata-mata 'masih terasa luka kekejaman komunis dulu'. Kalau 'masih terasa' kenapa 1989 dulu tanda tangan perjanjian tu, setuju dengan HASIL perundingan tu? Golongan tiada akal gerombolan mungkir janji. report abuse
vote down
vote up
written by pr = paling rapuh , June 15, 2009
kalau peanganas boleh balik ke malaysia ngapa tidak kamu benarkan yahudi datang ke malaysia, BOLEH KE bebal sungguh orang ni ye le pasal komunis tak pernah bunuh ahli keluaga dia so semua boleh, pengkianat betul kerana politik semua boleh, depan boleh belakang boleh.
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by LOKE , June 15, 2009
Bro ZAKARia Lanchiow
Votes: +2
Di bawah adalah kenyataan kamu : 1)Datuk nenek moyang kita begitu terhina kehidupannya di zaman komunis bermaharajalela di bumi Malaysia dahulu. Kawan2 blogger, nampak sangat yang Bro ZAKARia ini tidak waras, dia sememangnya buta, bukan sahaja mata, malah telinga dan hati. Kenyataan rakyat apek muda: 1)Nenek moyang kita hina di bawah pemerintahan Jepun dan bukannya Komunis malah komunis tidak pernah memerintah negara kita, Malaya ketika itu, dengan British pula, mereka ambil hasil2 negara tetapi mereka bantu kita dari segi pembangunan. Inilah adalah fakta yang tak boleh dipinda, malah terdapat lagi manusia jijik seperti kamu yang meracuni fikiran minda rakyat yang mengatakan PKM adalah orang2 jahat. Bro... pesan terakhir, pergi gali kubur nenek moyang kamu dan tanya hakikat sebenarnya, jangan pandai2 nak pinda dan fitnah. Bro pr = paling rapuh Ini adalah amaran keras kepada kamu, tulis pakai "OTAK BESAR" kamu, bukan pakai "DUBUR", melainkan kamu special "OTAK BESAR" kat dubur. Ingat, semua dunia akan tengok kebodohan kamu, tengok kebodohan rakyat yang serangkai dengan mu. FAHAM. Salam dari anak Malaysia ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() report abuse
vote down
vote up
written by bunga , June 15, 2009
UMNO BN, MUNGKIR JANJI ADALAH AMALAN HARIAN,, KALAU TAK MUNGKIR JANJI DAN DOUBLE STANDARD TU BUKAN UMNO NAMA NYA,, MUSA AHMAD,SAMSIAH FAKEH, RASHID MAIDIN WAKTU BALIK DULU TAK HEBOH PUN, ATM TAK MARAH PUN, ZAKARIA TAK BISING PUN, NI CHIN PING NAK BALIK SEMUA BISING TAH SEBAB NAMA DIA TU CHIN PING BUKAN ZAKARIA AL MUALLAP LA TU AGAKNYA...
Votes: +1
report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
AssalammualaikumWarahmatullahiwabarkatuh
Votes: -1
Penyokong taksub PKR/PR Telah di telah itulah komen-komen anda semua bila ayat-ayat keramat di utarakan oleh makhluk Allah bernama Nua Brahim ni.Itulah sebenarnya kurniaan Allah terhadap si Nua Brahim ni mempunyai Aura dari kepetahan lidahnya maka si Dungu2 serta golongan2 cetek akal menerimanya tanpa soal bicara! Komunis,komunis,komunis laknatullah! Komunis,komunis,komunis laknatullah! Komunis,komunis,komunis lalnatullah! Ya Allah tak mengapalah mungkin ada hikmah dariNYA bila si Nua Brahim ni keluarkan kenyataan di atas. Mungkin ianya akan memberi keinsafan kpd anda semua bahawa inilah saatnya kita memikirkan kembali sokongan memb**ibuta anda kpd Nua Brahim ni. Dan yang penting Dgn kenyataan diatas RAKYAT SAMADA DARI GENERASI SEBELUM 1957 ataupun SELEPAS 1957 AKAN LEBIH MEMBENCI MELAKNAT SERTA MENOLAK FAHAMAN-FAHAMAN NEGATIF DI BAWA OLEH PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR/DAP. report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
SAMBUNGAN
Votes: -2
Menyokong idea jahanam Nua Brahim ni bermaksud anda Ketawa gembira melihat jenazah tentera-tentera syahid Askar Melayu DiRaja ketika di kafan di mandi serta di masukkan ke liang lahat demi mempertahankan maruah anak bangsa kita. report abuse
vote down
vote up
written by Nik Aziz , June 15, 2009
Saya tak setuju budak tu balik , kalau dia balik aku akan org pertama tunggu dia dan sembeleh dia aje terus sedara akau banyak yang terkorban , jadai anak yatim , kena seksa , kena rogol dan ber macam2 lagi ...Pol Pot pun kena heret ke mahkamah , tengok pa dah jadi dengan Saddam Hussien terus kena hukum gantong atas pengaroh USA , sekarang sudah tentu nya USA akan ambil kesempatan nak suruh budak apik tu balik dengan apa cara seakali pun pasal dia nak suruh negara ni kucar kacir ... Kalau nak masok Kelantan pun aku tak bagi , jahanam betul punya apik tua ...
Votes: -1
![]() ![]() report abuse
vote down
vote up
written by Subandrio , June 15, 2009
Anuar adalah rakyat yang tak berguna...masyarakat tentera harus bangun dan tentang musuh dalam selimut ini!
Votes: -1
report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
"Dari segi Islam, ketika pembukaan Mekah, RASULULLAH MEMAAFKAN semua kafir Quraish yang menyerang, membunuh dan melakukan keganasan terhadap Islam dan penyokong Rasulullah".
Votes: +0
Renung2kan la semua saudara ku.... report abuse
vote down
vote up
written by yustam , June 15, 2009
Si Anwar ni memang sudah sasau dan rosak terok, tak dapat di baiki lagi.
Votes: -1
Ini semuanya gara gara politik gilakan kuasa. Ada ke orang yang memangil dirinya Melayu nak percaya kan si Anwar pengelat, dan pengkhianat bangsa. Orang orang yang kalah (loosers) seperti Zaid saja yang akan turut bersama Anwawr mengali kubur mereka sendiri dengan sorakan orang orang Tamil dan Cina. report abuse
vote down
vote up
written by anak abah , June 15, 2009
sah....anwar perosak negara & bangsa...nuar nak jadi presiden parti komunis pulak ke....wan azizah sokong juga ke ?....tunggu awak 2 pr...haji hadi guane mum ? sokonglah nuar tu...otak udang.....
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
AssalammualaikumWarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
Hak Nua Brahim untuk keluarkan kenyataan diatas. Hak kerajaan pula untuk memasukkan Nua Brahim ni ke dalam ISA. Idea jahat beliau ini sebenarnya untuk kepentingan politik beliau bagi mendapat sokongan dari kaum cina Alasan kemanusiaan yang diberikan oleh beliau harus di bakulsampahkan kerana tidak masuk akal langsung,kerana Chin Peng laknatullah tu bukan kebuluran di sana. report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
LA....BEGINI SIFAT ORANG2 ISLAM.....
Votes: +0
SEDIHNYA.... report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
en haj Dalam islam jika seseorang itu dituduh membunuh dan didapati bersalah MAKA Keluarga mangsa pembunuhan tersebut akan ditanya terlebih dahulu samada untuk mengampunkan si pesalah tersebut atau sebaliknya. JUSTERU Dalam hal ini adakah anda yang mungkin bukan termasuk dikalangan kaum keluarga mangsa kekejaman komunis ini berhak untuk memberi pengampunan kpd komunis tersebut berlandaskan prinsip ihsan atau kemanusiaan?Seperti yang diutarakan oleh NUa brahim ni. report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
En Zakaria,
Votes: +0
nampaknya awak hanya melihat dizaman kominis selain di zaman british dan jepun maka hati nurani tu bersifat dendam. Saya melalui semua tu di zaman kecil duhulu bagaimana kominis melakukan kekejaman. Kalau fakta sejarah tu diambil kira maka sah lah hati nurani tu tidak melihat di zaman yang lebil bersejarah iaitu zaman Rasulullah. kan saya dah kata, renung2kan lah sejarah ni. "Dari segi Islam, ketika pembukaan Mekah, RASULULLAH MEMAAFKAN semua kafir Quraish yang menyerang, membunuh dan melakukan keganasan terhadap Islam dan penyokong Rasulullah". report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
selepas kemaafan kaum Quraish, wilayah islam berkembang dan maju. manatau kalau CP dibawa pulang, mata dunia melihat bahawa rakyat Malaysia berhati mulia dan merupakan negara aman yang patut diadiami. Rasanya, makin maju lah Malaysia hendaknya.. Kan gitu....En. Zakariaaaaa report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +1
en haj jika Nua Brahim ni suruh umat islam ampunkan yahudi dan bawa mereka ke bumi Malaysia ini,sudah tentu Malaysia akan lebih maju kan! report abuse
vote down
vote up
written by anak abah , June 15, 2009
en haj
Votes: +0
....beristifarlah byk 2 en haj....semuga dosa tuan menyalahgunakan fatwa & agama diampuni... report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
La...yang nak pikir bukan2 sampai kesitu nape. Kalau dah tau itu penyakit yang sedang merebak kenapa nak ambik. Nua Brahim tak pernah sebut "ampunkan yahudi dan bawa mereka ke bumi Malaysia ini". Awak je mandai2. Itu tuduhan namenya. Gitu la kalau hati dah taksub, benci dan bedendam.
Votes: +0
Tak sangka ya En Z... report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
Hhaha anak abah....
Votes: +0
ceteknya fikiran awak. fatwa & agama pun dah tak kenal. report abuse
vote down
vote up
written by anak abah , June 15, 2009
sesungguhnya Allah telah menghitamkan hati org 2 macam en haj yg berterusan menggunakan kesucian agama islam memesong akidah org 2 islam.....bagaikan kera diberi bunga...
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
hahaha lawak pulak dah anak abah ni...kera bagi bunga....
Votes: +0
terima kasih kerana awak mangaku kera yang bagi saya bunga.... wangii.... report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
AssalammualaikumWarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
en haj ayat saya tidak bermaksud menuduh Nua Brahim bawa masuk yahudi! Fahami perkataan diawalan ayat saya tu"Jika"ianya merujuk kepada andaian sahaja! Fahami kemudian ulas,bukan ulas kemudian fahami.Salah tu!haj. Haj umat selepas kewafatan Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW mewarisi ilmu serta amalan yang telah di tinggalkan melalui Al quran untuk dijadikan panduan hidup. Para ulamak pula adalah pewaris nabi di dlm menyampaikan dakwah kepada seluruh ummah. Tetapi soalnya MAJORITI RAKYAT MASIH BELUM BERSEDIA UNTUK MENERIMA HAKIKAT KETUA KOMUNIS TERSEBUT MENJEJAK KAKI DI BUMI MALAYSIA. manakala Nua Brahim ini sebenarnya beragenda hanya untuk kepentingan peribadi bagi mendapat sokongan kaum cina dalam pilihanraya.Itu saja. report abuse
vote down
vote up
written by anak abah , June 15, 2009
menasabah org 2 spt en haj diberi bunga tahi ayam....bau tahi pun wangi...hindung en haj pun telah dikembalikan kpd yg hak...deria bau en haj macam ada penyakit resdung yah....
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
Lagi satu lawak antarbangsanya si Nua Brahim ni ialah. Bersifat "Kemanusiaankah beliau ni,jika beliau sendiri tidak menunjukkan sifat 2tersebut apabila menuduh serta memfitnah YAB Dato Sri Najib dgn pelbagai dakwaan palsu? aDAKAH DIHATINYA sekelumit perasaan kasih sayang,simpati terhadap pemimpin negara tersebut,maruah keluarga pemimpin tersebut apabila lidahnya menyebar berita palsu tersebut di khlayak manusia yang mendengarnya. report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
en haj. "Sesungguhnya org2 yang memfitnahi(Menyiksa)org2 mukmin laki2 atau perempuan,kemudian mereka tiada bertaubat maka untuk mereka siksa neraka,dan untuk mereka azab yang membakar" maksud ayat 10 surah al buruuj. Ingat fitnah2 anda lakukan terhadap pemimpin2 negara. report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
WSalam...En. Z...
Votes: +0
Tu la..faham awak sebut "jika" bermaksud andaian. Meng"andaikan" seseorang itu ini pun dah tak baik. "Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW mewarisi ilmu serta amalan yang telah di tinggalkan melalui Al quran untuk dijadikan panduan hidup". Cerminkan diri tu "mengandaikan seseorang" mengikut panduan Al quran tak? Kata En. Z...soalnya MAJORITI RAKYAT MASIH BELUM BERSEDIA UNTUK MENERIMA HAKIKAT KETUA KOMUNIS TERSEBUT MENJEJAK KAKI DI BUMI MALAYSIA. Dari mana dapat majoriti tu? Samsiah Fakih dan lain2 dah di terima balek majoriti tak kisah pun. OK je, tak de penyakit sampai sekarang pun. Haha fitnah... cermin diri tu siapa menfitnah....katun cakap dolak dalek.... report abuse
vote down
vote up
written by Haj , June 15, 2009
hahahaha akhirnya "anak abah" mmengaku kera....patut la otak kera....
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by anak abah , June 15, 2009
.....en z....tak guna nasihat org macam en haj tu...hatinya telah dihitamkan dan tertutup kemas...kasihan ya en haj...itulah taksub sangat kpd pemimpin yg memesong agama & akidah org 2 islam.....
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
en anak abah Kebarangkalian hati en haj tu hitam tidak boleh di sangkal,betul tu.Mungkinlah kerana terlalu banyak dosa2 yang telah dilakukan. Lihat saja bila dibacakan ayat2 AlQuran dah panas,terus ucap salam dan chau. haaa.haaaa report abuse
vote down
vote up
written by anak abah , June 15, 2009
eh....eh...en haj...sudah beri salam...nak pergi manik urai ke...elok juga en haj pergi...tlg selesai org pas dok berebut nak jadi calon...bolehlah en haj bagi panadol pada n. aziz....biar hilang pening...anak abah bukan apa takut pas kalah jeh......
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by Rasuah Selamanya , June 15, 2009
Salam,
Votes: +0
Pandai betul En. Zakaria "Haj umat selepas kewafatan Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW mewarisi ilmu serta amalan yang telah di tinggalkan melalui Al quran untuk dijadikan panduan hidup. Para ulamak pula adalah pewaris nabi di dlm menyampaikan dakwah kepada seluruh ummah. " En. Zakaria tau pasal al-Quran tapi masih menyokong pemerintah yang tidah melaksanakannya? En. Zakaria pun tau Ulamak tu perwaris nabi,aka tetapi E. Zakaria menudah Ulama yg bukan2. Contohnya PAS=Parti Ajaran Sesat" dalam karangan En. Zakaria. Munafik ke En. Zakria ini? Ciri-ciri org munafik;- 1) Berpenyakit Hati 2) Melakukan Kebinasaan di Muka Bumi 3) Menuduh orang Mukmin dengan bodoh dan tolol 4) Kuat permusuhan dan bongkak dengan dosa Wasallam report abuse
vote down
vote up
written by RPKK , June 15, 2009
Dulu, jepun dengan british pun maharajalela di bumi kita tapi tiada pun tentangan hubungan politik dengan mereka sekarang..... chin peng macam mana pun orang Malaysia kita juga, biarlah dia taubat dengan kesilapan masa lampaunya dengan kematangan kita selepas merdeka lebih 50 tahun.... Kita sememangnya tidak terime dengan ideologi komunis tapi kita semestinya hormat hak seseorang individu di negara kita yang tercinta. Forgive does not mean forget.....
Votes: +1
report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
Lagi satu tlg bagitau TGNA tu Mengapa tak ambil tindakan membanteras agen2 pelacur di pekan rantau panjang kelantan tu di biarkan berkeliaran mencari pelanggan utk di bawa msk ke seberang buat maksiat. Mat rempit ramai sgt pada setiap ptg jumaat di jln pgkln chepa menuju airport. report abuse
vote down
vote up
written by Rasuah Selamanya , June 15, 2009
sambungan utkmu En. Zakaria
Votes: +0
En Zakaria ini munafik iktiqad atau manafik amali? Senang nak ulas nanti wassalam report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
en Rasuah selamanya(Bahaya nama ni nanti di soal balik di Pdg Mahsyar Allah macamana) Saya samasekali tidak pernah menyatakan PAS itu bermaksud parti ajaran sesat--Sila rujuk kembali tulisan2 saya--jika ada sila buktikan dakwaan tersebut. Alhamdullillah anda mengetahui ciri2 munafik ye. antaranya Bercakap kemudian berdusta. Macam Nua Brahim ni ckp dan janji kpd seluruh umat di bumi Msia ni nak tawan Msia sebelum 16 sept,tetapi???Bohongggg. Menuduh org mukmin dgn bod.. dan tol.l lihat sahaj tulisan2 rakan2 gerombolan penyokong taksub PR di portal ini! dAN LAIN22 lagilahhh. Fikir,fikir,fikirrrrr report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
AssalammualaikumWarahmatullahiwabarkatuh
Votes: +0
En RPKK Biarlah Chin Peng bertaubat dengan dosa2 lampau. Chin Peng Bertaubat!!! Chin Peng Bertaubat!!! Chin Peng Bertaubat!!! Kelakar sangatlah ayat2 tersebut. Lagi baik tuliskan ayat macam ni. Nuar Brahim Bertaubat dgn dosa2 masa lampau!itulah ayat yang lebih afdal agaknya. report abuse
vote down
vote up
written by pr = paling rapuh , June 15, 2009
loke
Votes: +0
ye le kamu betul tapi kamu pun dah lupa dunia pun membaca komen kamu yang mencarut dan biadap itu le kamu hanya pandai cari kesalahan prang lain kesalahan sendiri tak tahu lansung taksub sangat gan politik. report abuse
vote down
vote up
written by bumihijau , June 15, 2009
yg sokong chin peng kite hantar diorg ke tempat tinggal chin peng sekarang
Votes: +0
abis crite report abuse
vote down
vote up
written by lamborian , June 15, 2009
En Zakaria L
Votes: +0
Tak baik menghina pemimpin besar seprti Dato Sri Anwar, yg telah banyak berjasa kepada rakyaat sejak dari dalam umNo hingga lah sekarang. Keperibadianya bulih di ikuti jika nak bandingkan DS Najis yg ceraikan bini dan kawin ngan janda orang, Bekas bini pembaca berita rtm. Anwar mintak di siasat kes ATTantuya,yg libat kan Najis, bukan tuduhan, tapi ia tak di lakukan. En Zakaria munkin tahu kot, atau wat tak tau.???? report abuse
vote down
vote up
written by empire of mahathir , June 15, 2009
sokong chin peng dibawa pulang ke malaysia & diekstradisi......kalau x cukup lg bawa dia ke tribunal jenayah perang di the hague........dia ni mmg TERRORIST sejati!!!!!!
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by Nasi Kandaq Kl , June 15, 2009
Dsai...sukalah geng2 yg black list jadi geng dia...ni cara orang dah desparate nakan kemenganan sampai tak boleh fikirkan lagi perkara2 resional...
Votes: +0
yg berul kita sokong..yabg salah tetap salah... report abuse
vote down
vote up
written by LOKE , June 15, 2009
Bro pr = paling rapuh
Votes: +1
Rakyat bercakap benar dan awak bukan2 malah melayang jauh seperti kenyataan ini : kalau peanganas boleh balik ke malaysia ngapa tidak kamu benarkan yahudi datang ke malaysia, BOLEH KE bebal sungguh orang ni ye le pasal komunis tak pernah bunuh ahli keluaga dia so semua boleh, pengkianat betul kerana politik semua boleh, depan boleh belakang boleh. Sebagaimana yang rakyat terangkan, rakyat adalah ahli seumur hidup MCA BN, macam mana pula boleh kamu tuduh dan fitnah rakyat dengan mengatakan rakyat taksub ! hahaha... RAKYAT cuma akan sokong apa2 yang manfaat kepada rakyat jelata, hari ini BN jauh terpesong, Bro, sendiri imbas apa yang berlaku dengan BN, terlalu banyak sangat peristiwa sumbang. Salam dari anak Malaysia ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() report abuse
vote down
vote up
written by M'sian , June 15, 2009
TDM who initial the peace agreement between the present govt. n the communist party n because of that our country of all walk of life live with peace of mind. The agreement is are called PEACE AGREEMENT n not surrender agreement n means lay down weapon n rejoin back 2 society. All are allowed to come back with grace period of time. Some left behind n stay in Thailand.
Votes: +0
Now, someone is playing politic 2 become hero in this matter claiming credit out of it. DSAI is not wrong 2 said that Chin Peng should allowed 2 come back. Ask TDM, than everything is clear n nothing 2 argue about that. report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
Sudahlah Sudahlah Sudahlah Hal komunis laknatullah ni tidak perlu dibahaskan lagi,Kezaliman,kejahatan mereka masih belum luput dari ingatan seluruh warga bumi Malaysia ini. Jika malas hendak meneliti sejarah,lihat kembali filem melayu Bukit Kepong. Bayang dan fikirkan bagaimana siksanya nenek moyang kita apabila jasad mereka di bakar hidup2 oleh gerila komunis laknatullah tersebut. Bayangkan bagaimana perasaan sanak sudara kita darah daging bangsa seagam kita yang datuk neneknya di ikat di sebatang pokok dan di tembak tanpa belas ihsan oleh komunis laknatullah tersebut. Bayangkan jika anda sendiri melihat kekejaman komunis laknatullah itu merogol isteri dan anak2 anda di depan mata anda. Bayangkan bayangkan Fikirkan fikirkan fikirkan report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
Salam Mualaikom terutamanya kpd saudara Zakaria,
Votes: +0
Saya turut bersimpati dengan saudara Zakaria setelah saya memandang balik sejarah silam mengenai orangx2 Komunis yg satu ketika dahulu amatla kejam. Perkara yg dah lepas harusla kita maafkan dan benamkan ke dlm tanah. Yg salah terutamanya mereka yg dah insaf harusla dimaafkan. Kita kena lihat dari segi tamadun dan ajaran Islam, bukannya dari segi aspek kehidupan orang melayu sahaja. Dari segi Islam, ketika pembukaan Mekah, Rasulullah memaafkan semua kafir Quraish yang menyerang, membunuh dan melakukan keganasan terhadap Islam dan penyokong Rasulullah. Maknanya ada masa kita berdamai. Sikap benci-membenci hanyala satu halangan utk semua kaum hidup bersama dibawah satu bumbung. Rasulullah pun pernah menyebut kpd kita, selaku umat Islam, kita harusla menyentuh hati semua umat lain (selain drpd umat Islam)semoga mereka mencontohi kita dan dapatla kita menyebarkan ajaran Islam dlm suasana yg aman. Kita hidup berpegangkan prinsip Islam bukannya nafsu manusia. Tuhan tak akan maafkan saudara Zaakaria di dunia akhirat selagi saudara Zakaria tidak memaafkan mereka yg dah insaf yg ingin memulakan kehidupan baru. report abuse
vote down
vote up
written by lamborian , June 15, 2009
en ZAKARIA
Votes: +0
Yang di katakan majoriti tu ialah= contoh, 6 pilihan raya kecil di adakan 5 darinya di menangi PAKATAN DAN 1 saja yg di meng Be End. Ini bererti Pakataan Rakyaat lah MEJORITI nye. Ada paham ke en zakar..rial. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() report abuse
vote down
vote up
written by mantoya , June 15, 2009
En Buah Zakar, Ngapa masih sibuk kat sini? Sekarang ni Umno lah KOMUNIS ! Banggang!! Mahathir pulak Bapa KOMUNIS tau??
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by mantoya , June 15, 2009
En Buah Zakar, Ngapa masih sibuk kat sini? Sekarang ni Umno lah KOMUNIS ! Banggang!! Mahathir pulak Bapa KOMUNIS tau??
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
en lamborian Begitu taksubnya anda mengkagumi manusia bernama Nua Brahim ini ye, Sejarahnya bermula dari penipuan kebuluran penoreh2 getah di Baling,Kedah dl masa sama beliau menunut di UM dgn bantuan kerajaan UMNO Bersahabat baik dgn Allahyarham Bekas Presiden PAS sebelum ini tetapi mengkianati dgn menyertai parti UMNO Di beri peluang oleh Tun Dr Mahatdir dlm kerajaan sehinggalah menjawat jawatan no 2 dalam kerajaan,ketika itu beliau di antara pemimpin yang lantang menyuasrakan kejelikan pemimpin2 PAS. 1998 menceritakan segala-galanya serta menampakkan keegoan Nua Brahim ini apabila beliau di pecat.Bayangkan jika semua manusia yang hilang pekerjaan akibat di pecat mengambil tindakan serupa seperti tindakan beliau. Ianya menampakkan kesabaran tidak berada di dalam kamus hati beliau,menampakkan kegilaan kuasa untuk memerintah negara,menampakkan keperibadian yang negatif. report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
Dan terkini setelah bergelar Ketua Pembangkang di Parlimen sekali lagi menipu penyokong dan rakyat bahawa kerajaan akan di ambil alih pada atau sebelum 16 sept 2008. Lihatlah berapa ramai kalangan para sahabat baiknya yang telah meninggalkan perjuangan beliau diantaranya YAB TPM,DATO AHMAD ZAHID HAMIDI,MALAH TERMASUK JUGA BEKAS PENGERUSI MAGNUM SERTA RAMAI LAGILAHHHH. Justeru anda semua,apa tunggu lagi ,bila lagi. report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Sambungan
Votes: +0
LAGI SATU KEJENGKELAN SIFAT NUA BRAHIM NI IALAH BELIAU SANGGUP MEMAAFKAN KETUA GERILA KOMUNIS TU. tetapi TIDAK MAHU MEMAAFKAN KESALAHAN RAKAN PEMIMPIN SEAGAMA MALAH MEMFITNAH MEREKA. Betul kan? report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
En Zakaria ni memang sah seorang syaitan yg baru kuar darpd neraka. sama serperti syaitan yg fasih berhujahx2 serta menggunakan ayatx2 yg taksub utk mengelirukan orang ramai. Dia bukannya Tuhan, malah dia ni diperkudakan BN -UMNO utk manfaat sendiri. siapa Kata anwar Ibrahim tak memaafkan Tun Mahatihir. Dahla maafkan Tun Mahathir tetapi UMNO masih lagi nak menggukana helah goblog utk menghina DSAI.
Votes: +0
Apakah Tun Musa Hassan tu orang baik? apatah lagi Gani Patail dan Najib ? Gunala Otak utk berfikir saudara Zakaria ...janganla nak memutarbelitkan perkarax2 yg tidak benar....Dosa la dosa la Zakaria report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
Chin Peng dah tak ada kuasa utk menindas orang mahupon berkuasa kembali memandangkan dia sudah insaf. Yg kita kena risau ialah menterix2 UMNo yg sudah berpulang balik ke zaman lampau utk menjadikan parti mereka UMNO-Komunis malaya...sebab kuasax2 mutlak di Malaysia dipegang oleh orangx2 seperti Najib Bin Tuya dan keluarganya, Musa Hassan, Gani Patail dan rakanx2....dasar kuasa berlandaskan perlembagaan dah dirogol dan diperlekehkan dan sikap tamak menyelubungi orang UMNO-BN semakin memuncak sehinggakan banyak rasuah dari kalangan orangx2 politik BN-UMNO tidak boleh diabaikan lagi. report abuse
vote down
vote up
written by Nik Aziz , June 15, 2009
Jadi bil lah kiranya Si Tua CP tu nak jejek kaki nya ka Malaysia ni ya , tak sabar rasa nya nak tengok , aku rasa semasa aku tengok dengan mata aku sendiri Atok aku , pak ngah aku kena sembelih oleh komunis aku rasa nak bunuh diri kerana aku pada masa tu adalah anak yatim dan di asuh oleh mereka berdua , tiba2 mereka di bunuh dengan begitu kejam sekali ... apakah mereka harus di maafkan , ( tak di sedari air mata ku mengalir semasa buat ni ) walaupun aku hanya budak berumur 6 tahun masa tu tapi hayunan senjata tetap singgah ke kapala tapi maseh dapat sembuh tapi luka di hati maseh tak sembuh2 , wahai mereka2 yang tak pernah derita bak kekejaman komunis , saya POHON lah jangan lah membuatkan kami mangsa komunis TERUS TERHIRIS ... tolong lah tolong dan pada DSAI saya sokong PR selama ni tapi mulai dari hari ini saya tarik balik sokongan terhadap DSAI
Votes: +1
report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
sambungan....
Votes: +0
Rakyat umum dah sedar tentang perkarax2 yg diputarbelitkan UMNO-BN. Kelakarnya sehinggakan saya mentertawakan saudara Zakaria yg kononnya orang Islam tulen, namun apa yg diperkatakan olehnya adalah bercanggah dengan ajaran islam. Saudara Zakaria sama sebiji orang UMNO-BN yg berura-ura yg zaman komunis boleh lagi kembali bertapak pada zaman moden ini. Negara China pon membenarkan orangx2 yg nmenetap di barat utara China memeluk agama Islam dan membina suraux2 serta masjidx2. Ni cuma sorang manusia cina tua dan uzur yg ingin pulang ke malaysia pon menjadi katax2 politik UMNO-BN yg tidak masuk langsung. Fahaman orang cina dan India mahupon orang melayu di malaysia berpegang kpd sistem perlembagaan malaysia dan demokrasi. Dahla generasix2 baru ni berpendidikan demokratik dan Inggeris, megapa pulak Si Zakaria ni nak mempolitikkan perkara yg sebegitu goblog ni.... report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
Yea la Nik aziz tiruan,
Votes: +0
sebabn adanya manusia macam kamu, dunia ni mahupon negara Malaysia tak akan aman disebabkan skiap benci membenci kamu....Adakah sikap sebegini boleh diterima dan apakah ianya daripada ajaran Islam? Fikirla... report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
Wahai Rakanx2 sekalian,
Votes: +0
Tengokla dikalangan ahlix2 politik UMNO-BN....Dahla buat salah masih lagi nak memegang jawatanx2 mereka. Masih lagi tak insaf, malah nak menudung jari kpd orang lagi utuk menaggung kesilapanx2 yg dibuat oleh mereka. Masih lagi tak puas hati, mereka ni nak menggunakan media massa utuk menhangatkan serta memutar belitkan perkarax2 benar kpd perkara yg tidak benar. Inila zaman Khairy dan budakx2 Tingkat mereka yg pro sangat dengan menggunakan cara sebegitu kejam ni....satu penipuan ke atas berjutax2 rakyat Malaysia dan orangx2 di dunia. report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
sambungan....
Votes: +0
Buktix2 kukuh altantuya dibunuh dengan kejam, kematian rakyat dalam tahanan polis, rasuah sana sini dalam UMNO-BN, kesx2 PRU & Polis terhadap rakyat umum, rampasan kuasa perak yg tak berlandaskan sistem perlembagaan negara, Komisyen pembelian jetx2 sukoi & kapal selam, Skandal perumahan dan pelabuhan Klang, rampasan kuasa sana sini, skandal media massa milik UMNO (Utusan, TV3, RTM), ketidakcekapan menterix2 UMNO utk menadatangani isux2 ekonomi sebab banyaknya rasuah duitx2 dalam partti UMNO-BN, gejala sosial meningkat, gejala ugut-peluru sana sini meningkat dan banyak lagi.... Hancurla negara kita sekiranya kuasa mutlak masih ader pada Najib, Musa Hassan, Nazri, Khairy, Gani Patail dan gengx2 Tingkat empat mereka..... report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
Tak usah nak berdebat ngan orangx2 UMNO seperti Nik Aziz Tiruan dan En Zakaria....nak mempertikaikan seorang cina tua yg uzur utk kembali ke kampung halamannya...Wahai rakanx2 semua, bukala mata dan lihat siapa yg bertindak jahaman ke atas Rakyat hari ni? CHin Peng ke? ataupon UMNO-BN sendiri (Najib, Musa Hassan, Nazri, Khairy, Gani Patail dan gengx2 Tingkat empat mereka)?
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by UMNO = UntukMelayuNoOtak , June 15, 2009
UMNO memang penakut, kat chin peng tua pun dia takut. Kalau takt kat PAS/ KR /DAP munasabah sangatlah sebab kita memang kuat sekarang. UMNO dah tinggal yang bangang2 saja skrg ni. Yang pandai macam zaid lawyer semua dah lari dari parti najis UMNO. Pejuang sebenar kemerdekaan BUKAN UMNO. Mereka memesongkan fakta sebenar. UMNO hanya talibarut british.
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by bumihijau , June 15, 2009
Si Nuar ni saje nak create issue
Votes: +0
Perbicaraan die dah dekat so Lu pikirla sendiri!!!!!!!!!!!!!!!!!!! report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
En Wan Mat Saman,MelayuNoOtak Tuan2 Penyokong taksub PKR/DAP Pertamanya saya ingin merakamkan ucapan tahniah kpd Sudara Nik Aziz kerana hari ini dgn kehendak Allah beliau telah meninggalkan perjuangan tanpa faedah dan sia2 PKR. report abuse
vote down
vote up
written by KLATE... , June 15, 2009
ELEH PDHAL NIK AZIZ TIRUAN 2 ORG umno....sja nk wt lawak....hahahahahaha
Votes: +0
lawak gler puak2 UMNO setan ne....mgu dpn da audition raja lswak...jomlh msuk EN zakar ngan nik aziz truan...kompen korg menag.... hahahahahahahahaha...... yg zaid ibrahim msuk PKR 2 brula btoiiii.... report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
keterangan yang anda utarakan diatas(Wan Mat Saman)setelah di teliti,dirujuk dan dianalisis adalah sebenarnya berupa"KETERANGAN DENGAR CAKAP"dan berbentuk FITNAH. Asas kpd pernyataan ayat2 anda adalah impak dari ketaksupan anda terpengaruh,teruja dan terpesona dengan tuturbicara yang di sampaikan oleh Nua Brahim yang anda dengari. atau kebarangkalian fakta imbuhan yang anda perolehi dari kelompoknya juga tidak dapat di sangkal. Maka,dengan bicara penuh emosi tanpa kesohihan pembuktian menuduh,menelah,memfitnah Pemegang2 amanah kepimpinan negara spt YAB PM,Y Berbahgia Tan Sri Musa Hassan,YBhg Tan Sri Gani Patail,YB Khairy Jamaludin dll. report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
Tahu dan percayakah anda bahawa telah tersurat dan tersirat di mafhumnya bahawa mereka2 yang anda fitnah tersebut sebenarnya adalah pemegang2 amanah yang di pertanggungjawabkan untuk menjalankan amanah mentadbir bahagian masing2 untuk kepentingan ummah di bumi Msia ini. Atantuya Adakah anda memahami situasi kes tersebut secara menyeluruh dan terperinci atau sekadar membacanya melalui akhbar/internet? Kes tersebut telah dibicara di Mahkamah tertinggi negara dan keputusan telah diketahui,maka layakkah anda menjadi hakim tanpa mengetahui kronologi serta sinopsis kes tersebut.Dan jika anda turut mengenali Altantuya maka anda juga perlu di tuduh membunuhnya. Tan Sri musa Hasan Beliau adalah sebagai pemegang amanah untuk menjaga keamanan negara dari ancaman penjenayah2,pengganas2,perosak2 keamanan negara dan beramanah untuk memastikan setiap warga di bumi Msia ini selamat dari sebarang ancaman jahat. Maka jika kita sebagai seorang rakyat yang cintakan keamanan dan kedamaian pastinya akan menyokong tindakan2 beliau jalankan demi keamanan negara. Melainkan jika kita mempunyai nawaitu tersembunyi dan jahat sudah pasti kita akan menentang beliau. report abuse
vote down
vote up
written by pipi , June 15, 2009
Whoi Zakarial l
Votes: +0
Zakarlah bunyi nama timanganye! berapa ko dapat untuk mencaci disini! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
YB Khairy Jamaludin Seorang yang berkarisma,berwawasan serta berpandangan jauh dan beriltizam untuk memajukan anak bangsa. Tidak terlalu awalkah untuk kita terus menghukum beliau dengan menyimpan perasaan benci dan dendam kesumat untuk membunuh keazaman beliau untuk menaburbakti kepada anak bangsa ekoran sedikit ketidaksempurnaan sifat beliau yang sememangnya terdapat pada keseluruhan manusia/anak adam termasuk saya dan anda. Tan Sri Gani Patail Tiada salahnya belliau ini untuk menjalankan amanh Allah menegakkan keadilan di bumi Msia ini. Namun beliau juga dituduh,fitnah dgn pelbagai tuduhan sedangkan pada hakikatnya setiap tindakan yang beliau ambil adalah merujuk kepada pembuktian sohih yang telah diselidiki. report abuse
vote down
vote up
written by ktteokt , June 15, 2009
Kenyataan - Tun Razak telah melawat ke negeri China, sebuah negara KOMUNIS dan ini menunjukkan bahawa beliau telah menerima KOMUNIS.
Votes: +0
Kenyataan - Anaknya, Najib telah juga melawat ke China dan sekali lagi mengesahkan penerimaan KOMUNIS. Chin Peng adalah seorang pengikut KOMUNIS dan beliau juga seorang warganegara Malaysia. Mengapa kerajaan Malaysia yang menerima KOMUNIS selama dua generasi tidak boleh menerima CHIN PENG? report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
AssalammualaikumWarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
en ktteokt Pemimpin China yang dilawati serta dijalin kerjasama semasa Allahyarham Tun Razak dan terkini YAB Dato Sri najib tidak berdosa kepada rakyat Malysia. MEREKA BUKAN PEMBUNUH KEJAM SEPERTI CHIN PENG! Fahammmmm???? report abuse
vote down
vote up
written by cucu kublai khan , June 15, 2009
En zakaria,
Votes: +0
Rasih maidin , shamsiah fakeh dan rejimen 10 tidak membunuh kejam? report abuse
vote down
vote up
written by .araya , June 15, 2009
En zakaria L..
Votes: +0
ko tau apa pasal perjuangan....kalau ko ada dulu pun,ko tak berperang pun...menyorok ada la.. jadi duduk diam2...JANGAN HINA DSAI.. dia pejuang sejati.... ko penakut,bloggers PR kt sini dah meluat dgn ko... report abuse
vote down
vote up
written by En zakaria L , June 15, 2009
Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh
Votes: +0
en araya DSAI yang anda serta gerombolan anda sanjungi yang diciumi dari hujung rambut sampai hujung kaki itu bukan pejuang bangsa. Sifat2 kemunafikannya jelas terpancar oleh kepetahan lidah beliau menabur janji2 palsu untuk di jadikan resepi enak santapan rakyat yang keliru,keliru dan terus keliru. Rasanya tidak perlu saya nyatakan maksud ayat2 diatas kerana saya percaya anda serta gerombolan penyokong taksub PKR ini tahu juadah hidangan tersebut,fitnah,fitnah dan terus fitnah. report abuse
vote down
vote up
written by Adil4Swk , June 15, 2009
En Zakaria L= Laknatnye Manusia NI
Votes: +0
Membaca penerangan daripada En Zack ni nampak dengan jelas bahawa segala pendapat yang diberikan adalah berdasarkan amarah pada DSAI semata-mata. Bercakap dalam keadaan marah adalah mengikut kata2 Syaitan. Justeru itu si tua ni tidak mampu menggunakan akal fikiran dan iman dalam menyatakan pandangan yang bernas. Sebelum saya menulis lanjut maka saya tanyakan dulu persoalan di bawah : 1. Ada ke sesiapa nampak Chin Peng ni yang bunuh datuk nenek kau orang. 2. Dalam pertempuran memang adat peperangan luka, cedera, mati lumrah hidup. Siapa yang harus dipersalahkan terhadap kecederaan atau kematian dalam peperangan ni. 3. Kalau komunis tembak askar melayu, adakah askar melayu tak tembak komunis. Bagaimana pula kalau askar melayu tembak komunis, adakah komunis tidak boleh tembak askar melayu ? En. Zack yang laknat, kenapa takut sangat nak suruh Chin Peng pulang. Kenapa benci sangat dengan DSAI ni ? Nampaknya En. Zack ni betul2 tugu umNO yang celaka tu. Mana2 pihak yang menentang umNO En. Zack akan benci dan lawan bermati2an. Adakah selama ni DSAI tu tidak pernah dizalimi oleh Maha Zalim dan umNO ? Peristiwa kezaliman ke atas DSAI tidak mungkin akan terpadam dalam memori rakyat kerana seperti mana En. Zack tidak pernah lupa datuk nenek moyang yang tersiksa kerana Chin Peng. Maka kami generasi baru juga tidak akan lupa akan kezaliman pemimpin2 umNO terhadap DSAI, TG Nik Aziz, Lim Guan Eng dan Kugan. Saya hanya terfikir tatkala membaca pandangan En. Zack ni.....kenapalah engkau dijadikan sebagai manusia. Kenapa saja kau tidak diciptakan sebagai binatang. Sekliranya kau binatang maka akan dapat juga kau mengenyangkan perut makhluk lain. Walaupun kau bukan binatang tapi pandangan kau pada isu ni menampakkan kau sama seperti binatang. MANUSIA BERHATI PERUT BEROTAK BINATANG ! KEBINATANGAN JIWA YANG KAU ADA MENYEBABKAN KAU SANGGUP MENOLAK SEGALA PILIHAN KEBAIKAN YANG ADA. Tahniah ! Kerana penyokong pro BN/umNO di sini membinatangkan diri mereka. Memang patut spesis umNO ni dibersihkan dari bumi bertuah Malaysia ni demi kesejahteraan dan keamanan anak cucu di kemudian hari. report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
En. Zakaria,
Votes: +0
Nampaknya saudara masih tidak tahu perkarax2 semasa yg berlaku dlm negara kita. dalam bahasa Inggeris ' naive' namanya. Sekiranya kuasa mutlak dalam negara kita dipegang dan dikuasai oleh orang x2 tamak BN-UMNO, maka amalan demokrasi dan sistem perlembagaan bolehla diperkudakan dan dipermainkan oleh mereka yg gila serta dahagakan kuasa. Selama permerintahan Najib dan Abdullah badawi, dah lebih 5 tahun dari permulaan pemerintahan Abudllah Badawi selaku PM Malaysia, negara kita dah menagalami satu suasana kucau kacir dan huru hara disebabkan kegiatanx2 rasuah dikalangan ahlix2 UMNO-BN, polis dan kronix2 BN-UMNO. Bukan setakat tu saja, penyelewengan & penindasan kuasa polis ke atas rakyat bukannya satu ataupon dua kes, kesx2 yg melibatkan penyelewengan kuasa polisx2 negara kita dah memuncak dan kegiatan jenayah dlm negara semakin meningkat. Ni soalannya, apakah kewibawaan dan kedudukan Tan Sri Musa Hassan selaku Ketua Polis DiRaja M'sia tergugat selagi dia melindungi polisx2 yg tak cekap dan yg melanggar undangx2 negara? Apakah mahkamah tinggi dan mahkamah sesyen boleh lagi diharapkan setakat ini degan adernya Gani Patail selaku Peguam Negara yg mengetuai semua dewan perundagan dlm negara? buktix2 yg dikemukakan sehingga kini sudah cukup utk meyakinkan rakyat tentang kewibawaan dan kecekapan polisx2, Peguam negara, dan Ketua Polis negara kita. Masalahnya ialah media massa UMNO-BN seperti Utusan, TV3, RTM dan lainx2 lagi telah melaporkan beritax2 yg tidak benar dan khabar angin x2 yg tidak masuk akal langsung kpd rakyat jelata. Dengan adernya kuasa dan kawalan terhadap wang negara yg dipegang oleh menterix2 seperti Najib, Musa Hassan, Gani Patail dan rakanx2, maka fabrikasi bukti x2 baru yg dicipta oleh mereka ni adalah utk menutup kemaluan mereka serta kesilapan x2 mereka yg tidak berperikemanusiaan. nampaknya secara gopoh gapah menterix2 UMNO-BN utk mencipta fabrikasi buktix2 baru, mereka tidak sedar terdapat banyak kebocoran dalam buktix2 fabrikasi mereka ni yg tidak masuk akal, tidak boleh digunapakai berldasarkan sistem demorasi dan undangx2 perlembagaan negara dan menentang sudut ajaran Islam. report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
sambungan
Votes: +0
Semua kenyataanx2 yg dilontarkan oleh DSAI sama sekali masuk akal dan mempunyai sebab x2 yg munasabah dan dasar x2 yg menyokong apa yg diperkatakan oleh beliau. Apa sebabnya orangx2 BN-UMNO takut berdebat dengan menteri x2 PKR? bagi UMNO-BN , debat x2 adalah satu pembuangan masa tapi dari sudut rakyat, kita perlukan satu penjelasan....Penjelasan yg disokong oleh buktix2 dan sebabx2 yg dapat diterima oleh rakyat umum. Bagi saya, sejak penurunan taktha TUn Mahathir hingga ke hari ini, tidak ada satu menteri dalam UMNO-BN yg boleh digelarkan dirinya sebagai satu insan Tuhan yg hebat, semuanya dah menuju ke arah kejahilan, kehuasan kuasa dan ketamakan yg terlampau sangat. report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 15, 2009
sambungan...
Votes: +0
En Zakaria, kalau tak silap saya yg saudara menyokong pemimpin x2 UMNO-BN ni adalah utk mempertahan kemaluan mereka ataupon saudara masih tidar sedar yg media massa milik UMNO-BN seperti Utusan Malaysia, New strait Times , TV3, RTM dan lainx2 telah memperdayakan saudara utk mempercayai katax2 fitnah drpd pemimpinx2 BN-UMNO. Buktix2 yg dikemukakan terhadap skandalx2 Gani Patail, Khairy dan Najib telah disebarkan ke sekitar lamanx2 web .net. Orangx2 berkuasa seperti Najib dan rakanx2 tidak menyedari bahawa mereka ni tidak menyorok diri mereka dari semua kesalahanx2 mereka lagi. Tidak boleh dinafikan bahawa buktix2 ni yg ditutup dan dimusnahkan oleh menterix2 UMNO-BN telahpun disebarkan ke sekitar internet sebelum buktix2 kukuh sebegini dimusnahkan.. Rakyat boleh memaafkan pemipinx2 UMNO terhadap segala kesilapan dan kesalahan mereka yg lalu, tetapi kita selaku rakyat tidak boleh lagi mengharapkan kuasa mutlak negara diserahkan mereka yg buat salah. Yg buat salah cukupla, minta maaf saja dan letakla jawatan....Tu pon susah nak buat ...sebab aper? sebab takut hilang kuasa, takut hilang habuan dan komisyen kerajaan dan sebagainya.... Ni soal ketamakan dan kejahilan menterix2 UMNO-BN dan orangx2 yg menyokong mereka ni. report abuse
vote down
vote up
written by YIN , June 15, 2009
AKU RASA DSAI, DALAM DIRI DIA SEKARANG NIE, TAK KIRA WAKTU ... PAGI, PETANG SIANG DAN MALAM, XSABAR- SABAR NAK JADI PERDANA MENTERI... MAKA DENGAN ITU, XKIRA LAH ISU APA YANG BOLEH MENGHENTAM KERAJAAN DAN DIA RASAKAN AKAN MENAMBAH PENGARUH POLITIK NYER, DIA XKAN LEPAS PELUANG ...
Votes: +1
KALAU KES LAIN YANG DSAI SELALU MAINKAN AKU RASA ITU HAK DIA SEBAGAI ORANG POLITIK DAN PEMIMPIN PEMBANGKANG TAPI KALU KES SI APEK CHIN PENG PUN DIA NAK JADI HERO DAN NAK POLITIKKAN.... INI DAH MENGARUT.... AKU NASIHATKAN JGN LER DSAI HITAMKAN LAGI SEJARAH- SEJARAH HITAM YANG PERNAH MENIMPA DIRI SEPANJANG MENJADI ORANG POLITIK. AKU SARANKAN KALU DSAI NAK MENCARI PENGARUH BIARLAH BERJUANG ISU-ISU NASIONAL YANG MEMBAWA KEUNTUNGAN KEPADA RAKYAT DAN NEGARA, IA LEBIH RELEVEN DAN SIHAT TAMBAH- TAMBAH DALAM SITUASI KEMELESETAN EKONOMI GLOBAL INI YANG DI HADAPI, LAGIPUN DIA PERNAH JADI TPM DAN MENTERI KEWANGAN , MESTI BANYAK PENGALAMAN.. AKU RASA RAMAI AHLI PKR,TIDAK SETUJU DSAI MEYOKONG CHIN PENG DI BENARKAN PULANG KE MALAYSIA, TERUTAMA DIKALANGAN BEKAS- BEKAS PELAJURIT. report abuse
vote down
vote up
written by badar , June 16, 2009
Kita patut terima kasih pada Chin Peng kerana tanpa beliau Musa Hassan tak kan dapat kerja polis dalam pengambilan skuad tahun 69 dan dah jadi KPN sekarang begitu juga Polis Polis dan askar yang mungkin telah banyak yang dah pencen, ada yang hilang kaki sebelah,buta mata sebelah,anak anak yang hilang ayah,bini bini yang dah jadi ibu tun ggal, dan berapa ramai orang orang Melayu yang hilang lenyap ditangkap Komunis semasa pemerintahan 14 hari, jadi DSAI yang masa tu hidup didalam keluarga kenamaan mungkin tak sedar kerana sibuk dengan demonstrasi diUM, dan untuk DSAI kena guna kepala hotak kau yang dah biul tu kenapa orang Baling mati makan ubi sebab nak toreh getah tak boleh kerana curfew dan kawasan hitam, dan sekarang nak ambil hati orang Cina nak bawa Chin Peng B.....bi tu balik,ingatlah 13 Mei dulu sape yang mula berarak kat Chow Kit road usung keranda dan gambar mao tse Tung serta bawa penyapu nak sapu orang orang Melayu.....pikirlah sikit wahai Nuar Berahim yang dah jadi tolol dan berangan nak jadi PM,
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by ary , June 16, 2009
macam saya cakap dulu, kalaua da ruang untuk dia dibicarakan, silakan kembali... ramai yang nak dengar cara dan tektik mana komunis pakai untuk menegakkan perjuangan mereka... dulu masa di Baling, nua brahim cukup lantang mencemuh komunis... saya anak jat Baling, saya dengar dan ikut setiap ceramahnya... tapi saya ada otak untuk menilai apa maksud hujahnya kali ini... atas dasar dan kepentingan politik dia sahaja.. natijahnya, kaita semua bertelagah pendapat... tak caya?.. tengok atas )bawah pun mungkin ada gak) berapa banyak fakta ilmiah?... berapa banyak maki hamun?... lu fikir la sendiri..
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by ary , June 16, 2009
saudara anwar, dengan cerita ada filem baru nak keluar... watak pm masih kosong... nak tak?..
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by DURIAN RAMBUTAN , June 16, 2009
SUDAHLAH.......KAN SUDAH BUAT CADANGAN UNTUK CHIN PENG TUKAR NAME JADI MOHD.ALI CHIN BIN ABDULLAH......TU PASTI DAPAT PULANG......HEHEHEH.......
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it , June 16, 2009
hahaha..
Votes: +0
kebanyakkan org semua cakap cm pank bagus. korang pergi la tanye org china kenape mereka sangat benci kepasa org jepun??? pergi tanye oiii baru korang tau pasal ape cim punk nie berperang habis habisan dgn org jepang. nasib baik org melayu mempunyai org british ketika itu! jika tidak negara Malaya ini org pertama yg menjadi president adalah cim punk! walaupun aku dengar segelintir org sejarah menyatakan cim punk berjuang kerana tanah melayu tetapi silapnye pabila die menghalu jepang. selepas itu mula agenda beliau tersendiri! tapi ape pun semua org PERGI TANYE ORG CHINA MEREKA SUKA ATAU TIDAK DENGAR ORG JEPANG!!! buat undian sms tengok keputusan die. hahaha report abuse
vote down
vote up
written by apai , June 16, 2009
buat pengetahuan semua
Votes: +0
belajarlah menghormati pandangan orang lain.merujuk kepada kes ini, sama ada chin peng blh balik ke tdk itu adalah kuasa kerajaan bn.yang kita nak sibuk2 ni pehal. lagipun yang dsai kata mengapa kerajaan bn tidak berlaku adil (double standard) maksudnya komunis melayu blh blk tapi komunis bkn melayu sebaliknya. mengapa susah sgt nak faham ni. klu payah2 sgt saya cadangkan buatlah satu pungutan suara. report abuse
vote down
vote up
written by YIN , June 16, 2009
ISH,,, KALU LA APEK CHIN PENG MATI DALAM SEHARI DUA NIE .. KIRA TUTUP FILE LAH SENANG SIKIT .. XPAYAH LA KITA BERTELAGAH DISINI PASAI DIA BUKAN ADA UNTUNG 1 SEN PUN BERBINCANG PASAI DIA ...
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it , June 16, 2009
Yin,
Votes: +0
kalau die mati. pasal apek sorang nie org melayu sangguh bergado ohh jangan buat hal .. hahahah kelakar bile aku baca ade yang sangguh kata lembu lah cow la binatang la .. padahal sini tpt tukar pendapat je. saki perot aku baca bro. slap2 kalau masuk makamah ramai org melayu yg pegi tengok dari org cina sendiri .. hahahah. ila makamah putuskan die hidup ade org sorang kalu mati pun sama jugak. end up yg xpuas hati buat huru hara .. wakakakakaka kesudahannye yg rugi siapa agaknye eh?? org melayu jugak yg diperbodohkan kerana seorg yg konon kata berjuang utk tanah melayu ataupun pembelot. ape yg nk sesusah biar je la lantak p die la nk mati ke ape biar kerajaan yg ururskan nk depat banyak benda bole depat lg xkan pasal apek cibai nie kite semua org melayu nk bertimak lidah? Siao lohh!!! report abuse
vote down
vote up
written by cucu kublai khan , June 16, 2009
Persoaln di sini adalah soal KEADILAN dan KEMAAFAN. Adakah kita sudah berlaku adil dan berbelas kasihan dengan semua orang ? kenapa sesetengah orang kita maafkan setengah yang lain tidak? Manusia sempurna kena memaafkan semua, bukan segelintir manusia. KEMAAFAN ITU MILIK MANUSIA UTUH SELURUH BUMI, BUKAN MILIK AGAMA,DAN BUDAYA TERTENTU SAHAJA, 'KECUALI IA BEGITU'
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by badar , June 16, 2009
Kesilapan Shamsiah Faqeh,Abdullah Sidi dan Rashid Maidin hanya kesilapan terpengaruh dek Chin Peng Ba.....kita boleh terima dan mungkin aqidah mereka tidak lari, dan kemungkinan kena tipu dan tak ada jalan keluar, kita tengok yang mana komunis komunis yang mampus semasa bertempur semuanya dari spesis Chin Peng Ba...tak de pun Komunis dari spesis melayu yang kita dengar mati bertempur dengan Pasukan keselamatan..akan tetapi apek ni dia yang jadi kepalanya yang ingin nak memerintah Tanah Melayu dengan fahaman Komunis.jadi isu kenapa Chin Peng Ba... ini tak boleh balik keMalaysia telah terjawab kan?
Votes: +0
, report abuse
vote down
vote up
written by ary , June 16, 2009
kenapa bloggers gemar menggunakan bahasa mencarut dan kasar dalam berdebat yer?.. malu beb... korang bertelagah.. orang politik dapat untung... penyudahnya kalaupun anwar naik, belum tentu korang dapat naik apa2... menang sorak kampung tergadai... kampung tergadai, diri terabai... biaq la kat depa... anwar bagi komen coz dia orang poltik.. bukan pejuang... jika penjuang, mana arahnya dan apa tujuannya?... nak jadi pm?.. nak jadi agung?... nak jadi rasul melayu plak ker?...
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by Wira Melayu , June 17, 2009
Dua puluh tahun dahulu, perjanjian damai Haadyai ditandatangani oleh kerajaan Malaysia dengan Parti Komunis Malaya (PKM), maka perang saudara ditamatkan, dan bermulalah suatu proses persefahaman yang menguntungkan perpaduan nasional dan pembangunan negara.
Votes: +0
Antara lain, sumbangan PKM dalam perjuangan kemerdekaan akhirnya diakui kerajaan. Datuk Rahim Noor, bekas ketua polis negara dan ketua rombongan perunding masa itu mengumumkan bahawa sumbangan PKM dalam perjuangan kemerdekaan tidak dinafikan atau diperkitaikan oleh kerajaan. Di samping itu, menurut Darshan Singh Khaira - peguam Chin Peng, Fasal 3.1 perjanjian damai itu menyatakan anggota PKM yang telah meletakkan senjata dan ingin kembali ke kampung halaman mereka di Malaysia dibenarkan berbuat demikian secara bebas. Dengan kata lain, jika perjanjian damai diterima bulat oleh kerajaan, Chin Peng sewajarnya dibenarkan kembali ke Malaysia bersama-sama kawan-kawan seperjuangannya 20 tahun dahulu! Oleh kerana permohonan Chin Peng untuk kembali ditolak oleh kerajaan, beliau terpaksa mengambil tindakan undang-undang melalui mahkamah. Mahkamah di semua peringkat hingga Mahkamah Persekutuan sama-sama tegas agar Chin Peng kemukakan surat kelahiran dan kewarganegaraannya untuk membuktikan beliau diperanakkan di sini. Permintaan ini mustahil untuk Chin Peng, kerana dokumen-dokumen tersebut sudah hilang dalam huru-hara peperangan. Hakikat Chin Peng dilahirkan di Setiawan, Perak diketahui umum di dalam dan luar negeri, dan sanak-saudaranya dengan senang saja dapat menjadi saksi untuk memberi keterangan di mahkamah. Rasanya permintaan mahkamah hanya merupakan alasan untuk menafikan hak Chin Peng untuk menetap di Malaysia berasaskan prinsip jus soli. report abuse
vote down
vote up
written by Wira Melayu , June 17, 2009
Pada 21 Mei, pengerusi Citizens International, SM Mohamed Idris merayu kepada kerajaan supaya membenarkan Chin Peng pulang atas alasan-alasan berikut:
Votes: +0
• Melalui perjuangannya menentang imperialisme, penjajahan dan penindasan, beliau telah membawa kehormatan dan maruah kepada negara dan rakyat kita; • Telah menjadi fakta sejarah yang sahih bahawa perjuangan yang dibawa oleh gerakan pembebasan pimpinan Chin Peng, Rashid Mydin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh dan lain-lain telah menyumbang ke arah kemerdekaan Malaya; • Sumbangan gerakan ini diiktiraf sendiri oleh mantan perdana menteri Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj, bekas timbalan perdana menteri Tun Dr Ismail Abdul Rahman dan Tun Abdul Ghafar Baba, seorang lagi mantan timbalan perdana menteri; • Perjanjian PKM dengan kerajaan Malaysia pada 1989 membenarkan bekas pemimpin gerakan gerila itu pulang ke tanahair dan menetap, kerajaan digesa menghormati butiran perjanjian tersebut. • Beberapa bekas pemimpin kanan PKM seperti Abdullah C.D., Shamsiah Fakeh dan Musa Ahmad telah dibenarkan oleh kerajaan untuk kembali, malah menetap di Malaysia. Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Dr Teng Hock Nan menyokong saranan Citizens International dan turut menggesa agar kerajaan mengkaji semula keputusan menolak permohonan Chin Peng berasaskan semangat kemanusiaan, demi mengenang jasanya dalam proses memperjuangkan kemerdekaan Malaya. Rayuan mereka berasaskan kerasionalan dan keadilan, dan sesuai dengan butiran dan semangat perjanjian Haadyai 1989. Malangnya Dr Teng telah dijadikan kambing hitam oleh beberapa golongan berkepentingan politik yang cuba mengapi-apikan sentimen anti-komunis dan kebencian kaum, mereka cuba menyimpang tumpuan orang ramai terhadap kebuntuan politik mereka. Seperti biasa, Utusan Malaysia tampil untuk mengorkestrakan gelombang anti-komunis, dan dalam beberapa hari saja, kita kembali dalam suasana seolah-olah ketakutan menjelang Operasi Lalang apabila sesiapa sahaja boleh dicap komunis atau pelampau dan ditahan bawah undang-undang ISA. Menteri Penerangan, Komunikasi, Seni dan Kebudayaan, Rais Yatim mengancam akan mengambil tindakan terhadap blog-blog yang dianggap menyebarkan “ideologi komunis”, dan mahu sentimen yang menganggap komunisme mempunyai nilai-nilai nostalgia dan positif dilupuskan sama sekali dalam pemikiran seluruh rakyat Malaysia. Rais seolah-olah masih terbelenggu dalam mind-set anti-komunis zaman perang dingin. Kepada beliau, PKM masih dianggap sebagai musuh sungguhpun perjanjian damai telah ditandatangani selama 20 tahun! Dalam sebuah negara demokrasi, siapakah berhak untuk menegah orang lain daripada mengenang dan menyanjung pengorbanan dan perjuangan masa silam mereka yang membanggakan, atau bertafakur dan mengambil iktibar daripada pengalaman-pengalaman dan kejadian-kejadian lepas? Tidak kira kamu seorang konservatif, beragama, liberal, radikal atau berlatarbelakangkan sebarang fahaman politik atau ideologi lain, kamu mempunyai hak-hak kemanusiaan terhadap kebebasan-kebebasan bersuara, pemikiran, kepercayaan dan keyakinan. Dengan kata lain, bekas ahli-ahli PKM, termasuk Mat Amin, dan mereka yang masih percaya ada nilai-nilai positif dalam komunisme/Marxisme, atau apa-apa isme sekalipun, mereka juga berhak mempunyai blognya sendiri (seperti ruang siber menempatkan beribu-ribu blog seperti ini). Mereka harus dibenarkan berblog, jika mereka hanya menggunakan komputer dan patuh kepada undang-undang siber negara kita, bukan melancarkan perjuangan bersenjata terhadap negara. Kutukan Rais terhadap komunisme secara tuntas menjelang kunjungan rasmi Perdana Menteri Najib Razak ke negara komunis China adalah tidak wajar dan melanggar kesusilaan diplomatik, terutamanya apabila hubungan setiakawan dan ekonomi kedua-dua negara sedang meningkat ke tahap kerjasama strategik. Menteri Pertahanan Dr Ahmad Zahid Hamidi juga tiba-tiba terhidu semacam ada usaha yang berbau komunis cuba hidupkan di negara kita. Saya tidak pasti gerangan apa yang dimaksudkan Zahid sebagai “ideologi dan nilai-nilai komunisme” yang amat abstrak itu. Kini, kita hidup dalam dunia di mana semua ideologi dan nilai sedang mengalami perubahan yang pesat. Tanpa diberi definisi yang tepat, tuduhan beliau itu boleh ditafsirkan dengan sesuka hati untuk tujuan memomokkan orang ramai. Bagaimanapun, jika sengaja dikaitkan pihak-pihak seperti Gerakan, DAP, PAS, PSM dan seterusnya – yang pernah mengakuri sumbangan PKM dalam memperjuangkan kemerdekaan negara kita – sebagai ingin menghidupkan semula komunisme di negara kita, maka mungkin Rais dan Zahid sendiri juga tidak percaya! Zahid tidak setuju Chin Peng dibenarkan kembali ke Malaysia, beliau berpendapat jika Chin Peng kembali, ia merupakan penghinaan terhadap keluarga hampir 50,000 anggota pasukan bersenjata penjajah British dan kerajaan Malaysia yang maut semasa era darurat di Malaya. Bercakap bagi pihak British, bukan bagi pihak PKM yang memperjuangan kebebasan nasional, membuktikan Zahid mengabdikan diri kepada kepentingan penjajah. Perlu juga Zahid menerangkan kenapa bilangan kematian pasukan bersenjata British dan kerajaan Malaysia diperbesar-besarkan sehingga 50,000, sedangkan ahli sejarah pernah menganggarkan jumlah itu kurang daripada 2,000 bagi anggota pasukan bersenjata British dan kerajaan yang gugur dalam perang, dan kematian pasukan PKM pula mencecah 7,000. Dua perkara penting berikut perlu dijelaskan. Pertama, dalam mana-mana perang sekalipun, tentu ada kematian dan kesengsaraan bagi kedua-dua pihak yang terlibat, cerita satu pihak saja tentu tidak adil kepada pihak yang satu lagi. Padahal, dalam perang berjangka panjang seperti dalam perang anti-Jepun, perang pembebasan anti-British dan perang saudara selepas British meninggalkan negeri kita, jumlah kematian pihak PKM sebenarnya lebih beberapa kali ganda berbanding dengan jumlah kematian pihak British dan kerajaan Malaysia. Di samping itu, beribu-ribu ahli dan penyokong PKM telah digantung mati, dipenjarakan, diseksa dan dibuang negeri. Rumah-rumah penduduk desa dimusnahkan, dan mereka dipaksa untuk pindah ke khemah-khemah tahanan (kampung-kampung baru) di merata negeri. Kenapa kesemua pengorbanan dan kesengsaraan ahli-ahli dan penyokong-penyokong PKM dan penduduk-penduduk desa tidak disebut langsung oleh media-media arus perdana dan menteri-menteri berkaitan? Yang kedua, kita perlu membezakan antara perang adil dengan perang tidak adil. Jelas sekali, perang anti-Jepun dan perang anti-British yang dilancarkan PKM adalah perang adil untuk mempertahankan negara dan rakyat. Oleh itu, mereka adalah patriot tulen, jasa-jasa mereka yang membanggakan ini patut dicatat dalam buku sejarah di peringkat persekolahan kita. Mereka yang berperang sebagai proksi British tidak berhak untuk menuntut simpati daripada rakyat. Mungkin kamu akan bertanya: kenapa PKM masih berperang selepas British meninggalkan Malaysia? Mereka sebenarnya terpaksa meneruskan perang kerana inisiatif mereka untuk mencapai perjanjian damai di Rundingan Baling pada 1955 telah digagalkan oleh penjajah British dengan meletakkan prasyarat PKM mesti menyerah diri. Jawaban Chin Peng ialah: “Jika kamu menuntut kami serah diri, kami rela melawan hingga orang terakhir!” PKM padahal tidak meminta lebih daripada apa yang pernah Tunku Abdul Rahman tawarkan. Saya petik daripada memoir Chin Peng yang telah diterbitkan: “Memandang lurus merentangi dua meja, saya katakan, dulu Tunku pernah sebut jika perjuangan bersenjata kami dihentikan, parti kami akan diberi kedudukan setaraf agar kami dapat memperjuangkan kemerdekaan melalui cara perlembagaan. Namun syarat-syarat pengampunan sekarang tidak mengandungi perkara tersebut.” (alias Chin Peng, My Side of History, halaman 379) Jadi, siapa yang harus disalahkan, Chin Peng atau Tunku report abuse
vote down
vote up
written by Kami , June 17, 2009
askm
Votes: +0
dari hutan ke desa, di bukit dan kampung serta kampung2 baru dan sekitarnya, ke pekan dan di bandar2 besar, Chin Peng dan PKM mengugut, mendera, membunuh dan paling teruk menghuru-harakan Malaya dan Malaysia sampai ujud sejarah hitam dinamakan DARURAT. dari MPAJA ke BINTANG 3 dan kemudian PKM, Melayu satu kampung dihapuskan, satu balai polis di Bukit Kepung Melayu termasuk wanita dan kanak2 di lenyapkan, jalan keretapi di sabotaj, kilang getah di bakar, orang nak melombong bijih dihalang, digertak, rampas makanan dan bekalan asasi, penoreh getah tak bolih cari makan, askar, polis, serta pegawai tingginya di bunuh di bandar2 besar, Tugu Negara dimusnahkan, pengaruhnya yg kuat berakar-umbi di Penang, Ipoh, Kuala Lumpur serta Singapura sehingga ke hari ini. Kehilangan ribuan nyawa dan kerugian harta-benda rakyat adalah cara komunis nak mengambil kuasa. Banyak suku sakat Chin Peng, baik orang cina, Melayu atau india dah di maafkan dan balik kampung masing2 atau ke pangkuan keluarga dan rakan mereka. Tapi tidak Chin Peng, Chin Peng tak bolih dimaafkan. Kami lebih berkemanusiaan dari Anawr, kerana jika Chin Peng balik, dia akan di hukum mati atas arahan mahkamah. Chin Peng tak bolih balik kerana ia akan menaikkan semangat penyokongnya yang di merata Malaysia dan Singapura serta Indonesia. Chin Peng tak percaya agama dan tuhan, Chin Peng tak setia kepada raja2 dan negara demokrasi, Chin Peng tak percaya Perlembagaan Malaysia, Chin Peng sangat engkar kepada undang2 Malaysia, Chin Peng, seperti Anwar, Karpal, Kit Siang, Nik Aziz, Nizar, Ngeh, Siva, Mahfuz, Gobalakrishnan, Hadi serta Gobind. langsung tak reti makna KESOPANAN & KETATASUSILAAN. wsm report abuse
vote down
vote up
written by ary , June 17, 2009
Kami,
Votes: +0
you are right... utk keselamatan dia sendiri, lebih baik dia hidup ditempat sekarang tanpa perlu balik kesini.. terlalu ramai musuhnya yang ingin menuntut hutang darah mereka termasuk saya.. dia mungkin sudah tidak berdaya hatta jika saya nak luku kepalanya sekalipun, belum tentu dia mampu melawan.. namun dakyahnya dan ideologinya masih kuat... bukti? anwar sendiri menyatakan sokongan.. takkan balaci-balaci pkr tak sokong... tak ker itu menghuru-harakan keadaan dan keamanan. report abuse
vote down
vote up
written by YIN , June 17, 2009
sori la for all members chat terutama .. aku kena pergi KL ada urusan penting ... next time kita chat dan tikam lidah betoi2 ... baru ada umphmmmm kalu asyik memihak kepada satu pihak tanpa ada pro dan kontrak .... mana syok... suami isteri pun siang bergaduh .. malam selak kain bagi ssemacam ler,.... betoi ker meroyan .......
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by Rambutan , June 17, 2009
KAMI...........kalau phukeeyyy lu cakap Chin Peng, seperti Anwar, Karpal, Kit Siang, Nik Aziz, Nizar, Ngeh, Siva, Mahfuz, Gobalakrishnan, Hadi serta Gobind...........tu kan lebih baik dari TIN KOSONG DOGTOR MADTIRRRR, NAJIS,KRIR TOLO,HISHAMUTIN DAN ANJING B*B* UMNO SEKALIAN YANG MACEM BINATANG PUN BUKAN.....TERMASUKLAH HANG SENDIRI....PHUKEYYY " KAMI ",......
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by Sekutu Ching Peng , June 18, 2009
Saya setuju dengan saranan DSAI supaya Ching Peng (CP)dibenarkan pulang ke Malasyia. Tidak ada sebab CP tidak dibenarkan dalam keadaan pemimpin komunis Melayu telah diberi pengampunan dan dibenarkan pulang di tanah air tumpah darah. Janganlah berlaku "double standard" Komunis Melayu boleh, komunis China atau India tidak boleh. Macamana nak bagi tahu rakyat kita ada 1Malaysia? 1Malaysia maknanya Melayu, China dan India mendapat kenikmatan dan faedah ekonomi, politik dan sosial yang setaraf. Janganlah cuba hidupkan pandangan 1Malaysia yang sempit lagi tidak bertamadun. Jangan palu gendang kosong. Rakyat seperti saya sudah jemu malah senang memaki hamun orang yang bercakap tolol dan bergendang kosong ini. Wa makan nangka, lu patut kena getahnya, tapi u makan cili, lu sendiri lor rasa pedasnya. hehehe
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by Wan Mat Saman , June 18, 2009
Kasihan orang melayu kuat lupa....
Votes: +0
report abuse
vote down
vote up
written by im , June 18, 2009
assalamualaikum
Votes: +0
fuh,mcm2 ad.... ak malu la bace ape yg korang tulis nih.. macam budak2... padahal semua orang2 dewasa... ape kes la korang nk gaduh pasal CP... semua sebab fahaman politik korang berbeza... korang kn semua melayu... apsal malayu same melayu nk gaduh pasal CP 2? die kn cine... heran ak... ape nk jadi la ngn melayu sekarang... ape kes??? dalam blog nih selamber je korang maki hamun, cakap xsenonoh n cakap pasal agama... korang 2 ustaz ke nk cakap pasal hukum hakam n pasal agama... ape yg terdapat dalam Quran n Hadis xley ditafsir pakai logik je... kne la melalui cara yg betol... tanye ustaz ke tok imam ke, atau orang bijak agama... ni x, suka2 je cakap.... ape kes?? korang xmalu ke kalu orang2 muda tengok@bace ape yang korang tulis...perangai mcm 2 ke korang nk anak2 korang atau generasi melayu laps korang jadik??? pecah belah, kacau bilau melayu hanye kerana fahaman politik berbeza... sedar la cikit ape guna melayu sma melayu gaduh??? xde hasil satu sen pun... baek kite same2 bincang camner nk majukan bangsa melayu kite nih... lagi bagus, lagi bermanfaat... cube tolak tepi jap fahaman politik korang 2 untuk majukan bangsa kita nih... itu yg sepatutnye korang wat, xyah la tikam lidah mcm nih...mcm budak2... ak selaku orang mude nih kecewa la tengok korang wat perangai cam nih... aduyai, cukup2 la 2... xperlu la kita bertelagah sessama kita tentang isu mcm ni hanye semata2 fahaman politik kita berbeza.. sepatutnye... samalah kita majukan melayu tanpa mengabaikan nilai2 islam...agar kita jadi bangsa yang gemilang dunia akhirat insyAllah... report abuse
vote down
vote up
written by KLATE.... , June 18, 2009
1 je ak nk suh korg suma trutama kpd org2 BN....
Votes: +0
CB KORG CEK BLIK PE KNDUNGAN PJANJIAN HAADYAI ANTARA PKM NAG KJAAN MSIA...BCA NGAN TLITI.... BKN KE LM 2 DA TKNDUNG KNYATAAN BHWA ANGGOTA PKM SSUDAH MLETAK SNJTA BLEH DBENARKAN PULNG KE TNAH AIR... NMPK SGT PMIMPIN BN UMNO SKNG NE BDOH SBB TLAH MLNGGAR PJNJIAN 2..... report abuse
vote down
vote up
written by Ayu Safina , October 18, 2009
2 kali kerajaan beri peluang pada ahli komunis untuk mohon maaf dan buat permohonan balik ke Malaysia. ramai yang buat permohonan, CHIN PENG laknatullah degil tak mahu.
Votes: +0
Alih-alih kepingin mati di Malaysia. Di mana kesetiaan pada raja dan negara anda wahai encik Chin Peng. Kepada penyokong taksub DSAI. jgn jadi lembu dicucuk tali. Kalau nak fahami fakta. Cari sumber maklumat dari kedua-dua belah pihak. Jangan dok dengar Pka Sheikh berucap saja, terima bulat2. lidah bercabang. PS: Kawan magnum DSAI pun ngaku pak sheikh terima duit magnum. DSAI dok di penjara lama, anak beranak cukup makan pakai. Lepas kuar penjara dok pi sana sinun burukkan mesia. Dok pakat sama DAP-PAP. Baguih la sangat. Singapura : tidak dibenar melaungkan azan ke luar masjid. tidak ada satu kawasan pun yang memiliki majoriti penduduk melayu lebih dari 22%. tidak dibenarkan 2 keluarga melayu duduk sebelah menyebelah di kompleks kediaman singapura. Sedarlah.... siapa lawan, siapa kawan. report abuse
vote down
vote up
|










...maafkan lah. 





Datuk nenek moyang kita begitu terhina kehidupannya di zaman komunis bermaharajalela di bumi Malaysia dahulu.
Ramai yang tidak berdosa telah dibunuh dengan kejam di tembak,pancung,sula serta di siksa tanpa belas ihsan oleh komunis.
Menangis,meratap,meraung,berlindung di belantara tanpa mengisi perut untuk mengelak serangan peluru komunis ini.
Parut serta tanda-tanda yang berbekas samada di badan anggota tentera mahupun rakyat negara tercinta ini masih belum hilang untuk di lupakan dari memori betapa kejamnya komunis ini.